Mindfulness lapsille - kolme tapaa lapsen tietoisuus- ja tunnetaitojen tukemiseen

perjantai 7. elokuuta 2020

Mindfulness, eli tietoinen läsnäolo, on mielestäni hyvä yrittää tuoda osaksi jo pienemmänkin lapsen elämää. Kuten muidenkin taitojen, esimerkiksi pyöräilemisen tai laskemisen, myös läsnäolon taidon opettaminen lapselle on mahdollista. Lapsi on kuitenkin lapsi - hän ei pysty, eikä hänen tarvitse pystyä järkeilemään kiukunpuuskia tai itkunpuuskia, mutta on tärkeää opetella jo lapsena sekä läsnäolo- että tunnetaitoja.

Minkä ikäiselle lapselle voi opettaa tunnetaitoja tai tietoista läsnäoloa? 


Me aloitettiin hyödyntämään mindfulnessia esikoisemme kanssa noin kaksi vuotta sitten, eli silloin, kun hän oli about 3,5-vuotias. Hän on pienestä asti ollut vilkas ja eläväinen lapsi, ja pienempänä "ongelmana" olivat jatkuvat raivokohtaukset, sekä vaikeus rauhoittua esimerkiksi tekemään tehtäviä tai mennä nukkumaan. Hän puhui ja puhui (ja puhuu kyllä edelleenkin) jatkuvasti, ja tuntui välillä olevan aivan ylikierroksilla. Onneksi tajusin tutustua lasten kanssa toteutettavaan mindfulnessiin, nimittäin se on auttanut meitä mielettömästi. 

Vanhempi tuntee lapsensa ja tietää, minkä ikäisenä harjoittelun voi aloittaa. Jokainen vanhempi tekee sitä kuitenkin ehkä huomaamattaan jo lapsen ollessa vauva; voi mikä hymy, oletko niin iloinen pieni vauva? Voi harmittaako sinua nyt tämä vaatteiden pukeminen? Sinua nyt vähän suututtaa jokin, taidat pitää siitä lelusta ja niin edelleen... Pienen lapsen kanssa voi aloittaa käymällä läpi perustunteita, kuten ilo ja suru. Kun ikää tulee lisää, voidaan puhua myös esimerkiksi väsymyksestä, kateudesta, ihastuksesta, mistä vaan. 

Ennen kaikkea näiden mindfulness-taitojen opetteleminen on auttanut lasta keskittymään, rauhoittumaan, kuulostelemaan omaa kehoaan ja tunnistamaan tunteitaan. Yleisesti mindfulnessin sanotaan lisäävän myös luovuutta, itsevarmuutta ja itsetietoisuutta. Turhat raivarit vähentyivät heti, kun opettelimme molemmat, kuinka niistä selvitään. Yhdessä opettelemisella tarkoitan sitä, että minä opettelin tapoja tukemaan Nooaa raivarin yllättäessä ja Nooa opetteli kertomaan, miltä hänestä tuntuu. Ja siihen auttaa tietoisuuden harjoittaminen. 


Kuinka lapselle voi opettaa mindfulnessia? 


Haluan vinkata nyt kolme keinoa hyödyntää mindfulnessia lapsen kasvatuksessa. Nämä tavat ovat niitä, jotka ovat hyödyn lisäksi myös olleet lapselle mielekkäitä ja kuin leikkiä. Koska tärkeintä on tehdä läsnäolotaitojen opettelusta mieleistä. Huomaathan, että kyseessä ei ole kaupallinen yhteistyö, vaan seuraavat tuotteet ovat ihan itse ostettuja. 

Lasten voimakortit ja eläinjoogakortit


Nämä ovat suunnilleen parhaat hankinnat Nooalle, joihin olen itse rahaa upottanut. Ainakin tässä kategoriassa. Ainakin meillä nämä kortit ovat menneet hyvin pitkälle peleistä.


Lasten voimakortit auttavat lasta tunnistamaan omat vahvuutensa, harjoittamaan tunnetaitojaan sekä opettelemaan keinoja hiljentymiseen ja rauhoittumiseen. Kortit sisältävät eri teemoja (itsetunto, itsemyötätunto, lepo, vahva keho, tunteet, hassuttelu ja unelmat) kysymyksineen ja tehtävineen, joita lapsi voi tehdä yksin tai yhdessä vanhemman kanssa.

Me ollaan tehty niin, että ollaan kumpikin nostettu kortit, ja tehty niiden sisältämä tehtävä. Yleensä Nooa haluaa tehdä molemmat tehtävät, mikä sopii vallan hyvin. 

Kortit ovat siinä mielessä loistavat, että niiden myötä esikoisemme on oikeasti oppinut rauhoittumaan ja hengittelemään. Tehtävät ovat myös hauskoja ja itsetuntoa buustaavia, joten ne ovat mieleisiä. Ja menevät meillä ihan leikistä!


Lasten joogakorteissa on aina jokin eläin, joka tekee asanan, eli jooga-asennon. Kortin toisella puolella on ohjeet asennon tekemiseen.

Meillä sekä äiti, että poika rakastavat joogaa. Tämä on siis kiva yhteinen harrastus, joista on useita hyötyjä. Jooga lisää välittömästi rentoutumisen sekä rauhallisuuden tunnetta. Sen lisäksi se vähentää pahantuulisuutta ja lieventää vihaa. Joogan on tutkittu lisäävän myös avuliaisuutta ja lisäävän keskittymiskykyä. (Keränen 2013.)


Näillä korteilla toimiessa olemme tehneet niin, että lapsi valitsee määrän X mieleisiä kortteja, ja sitten ne tehdään vuoronperään. Usein olemme laittaneet isän lukemaan tehtävänantoa, ja sitten yhdessä tehneet, mutta hyvin tässä pärjää myös yhden lukutaitoisen voimin. 

Lapsen kanssa joogaaminen on tietysti hieman nopeatempoisempaa kuin normaalissa joogassa. Asentoja lähdetään helposti suorittamaan nopeasti, mutta pienellä toppuuttelulla tahtia saadaan kyllä hidastumaan. 

Lapsille suunnatut meditaatiot


Näitä löytyy, uskokaa tai älkää. Kannattaa katsoa videoita Youtubesta, Soundcloudista sekä suosittelen ihan kaikille meditoinnista kiinnostuneille appia nimeltään Insight timer. Sieltä löytyy myös ainakin muutama lapsille tehty meditaatio. 

Meditaatioharjoituksilla on lukuisia hyötyjä. Se hoivaa parasympaattista hermostoa, vähentää stressiä, lisää vasemman etulohkon aktiivisuutta, vähentää ahdistusta ja parantaa immuunijärjestelmää. (Virolainen 2016.) Lapsille suunnatuissa meditaatioissa yleensä harjoitellaan rauhoittumista tai syvään hengittämistä, mutta esimerkiksi mielikuvamatkoja salaisiin maihin löytyy myös. 

Meditaatiot on hyvä tehdä juuri ennen nukkumaan menoa tai silloin kun halutaan rauhoittaa meininkiä. Vaikka poikamme on energinen, hänessä näkyy outo tyyneys vielä pitkän aikaa ohjatun meditaation jälkeen. 


Lapsen ikää mukaillen kannattaa miettiä, että minkä pituisen ohjatun meditaation lapsi jaksaa kuunnella ilman hätiköintiä. Tosin lapsia on välillä vaikea ennustaa ja sekoilu tai pööpöily voi alkaa todellakin milloin tahansa, mutta suosittelen aloittamaan lyhyestä ohjauksesta

Meditaation hyödyt ovat parhaimmat kun sitä harjoitetaan säännöllisesti. Näin kolmen lapsen äitinä kuitenkin kommentoin, että mielestäni lapselle on tärkeintä opettaa miten. Lapsi oppii yksittäisten positiivisten kokemusten kautta, että hei, tämähän on mukavaa. Nämä epäsäännöllisesti tehdyt harjoitteet muistuvat mieleen mukavina kokemuksina, ja varmasti jättävät jonkin muistijäljen mieleen niihin hetkiin, kun lapsi on isompi ja etsii itselleen rauhoittumiskeinoa. Ja itse pidän sitä tärkeimpänä, kun kyse on lapsesta. 

Lasten meditaatiovideoita löytyy ihan suomeksi hakusanoilla "lasten meditaatio" ja "lasten mindfulness". 

Paras tapa opettaa lapselle läsnäoloa ja tunteiden käsittelyä on keskustelu ja esimerkin näyttäminen



On tärkeää keskustella lasten kanssa kaikista tunteista mitä hän kokee. Niin hän on perillä siitä, että mikä hänelle tuo onnen, miksi ja miltä se tuntuu. Tai vastineeksi, että mitkä asiat tuntuvat kurjalta, miksi ja miltä ne tunteet taas kehossa tuntuvat. Mikään tunne ei ole niin tavallinen, etteikö siitä olisi joskus hyvä käydä keskustelua lapsen kanssa. Tylsyys? Ihan mahtava aihe. Miksi on tylsää? Miltä se tuntuu kehossa? Tai onnellisuus. Miltä onni tuntuu? Missä kohtaa se tuntuu? Hymyilyttääkö se, tuntuuko sydämessä lämpö? Myös vihantunne on tärkeä tunne keskusteltavaksi. 

Omalla esimerkilläsi näytät lapselle, kuinka elämä ja arki tulee kohdata. Muista siis itsekin välillä hengittää ja rentoutua, sekä näyttää, että itsensä huomioiminen on ensiarvoisen tärkeää. Muista kertoa lapselle miksi hermostuit tai miksi olet surullinen, lapsen ikätason huomioiden. Muista näyttää rakkautta toisille ja muista näyttää ja opettaa, kuinka voit rakastaa itseäsi. 


Haluan kuitenkin nostaa kaikkeen edellä mainittuun liittyen yhden tärkeän näkökulman esiin. Itse äitinä huomaan, että minun on toisinaan äärettömän vaikea vastaanottaa esimerkiksi lapseni vihantunteita. Lähden helposti haastamaan tai vähättelemään toisen tunnepurkauksia. Vaikka teen henkistä työtä ja itsetutkiskelua itseni kanssa päivittäin, aina tunteiden hallinta ja etenkin toisen tunteiden ymmärtäminen ei ole helppoa. Siitä ei kannata ottaa paineita, olemme kuitenkin vain ihmisiä. Me kaikki elämme tätä elämää harjoitellaksemme oikeastaan sitä, miten elää. Asia on kuitenkin hyvä tiedostaa, koska tiedostamalla pystyt vaikuttamaan asioihin ja tapoihin. 

Mitä enemmän lapsi saa tukea tunnetaitoihinsa sekä tietoiseen läsnäoloon, sitä paremmin hän omaksuu ne taidot itselleen. Minä koen, että tehtäväni vanhempana on antaa lapselleni mahdollisimman hyvät lähtökohdat pärjätä elämässään niillä voimavaroilla, joita hän löytää itsestään. Siksi me harjoittelemme. Ja voin lämpimästi suositella sitä muillekin, niin isojen kuin pienten lasten vanhemmille. 💛


Lähteet:

Keränen, Katja. JOOGAN ASANAHARJOITUSTEN VÄLITTÖMÄT 
VAIKUTUKSET AUTONOMISEN HERMOSTON 
TOIMINTAAN JA PSYYKKISIIN Tekijöihin. Itä-Suomen yliopisto. 2013.

Virolainen, I & H. Meditaation terveyshyödyt 2016. https://viisaselama.fi/blogit/meditaation-terveyshyodyt-3/. Viitattu 6.8.2020.

Lähetä kommentti